Miko Plaster Polar Kit

Miko Plaster® Polar Kit

Er is een nieuw systeem ontwikkeld voor het aanbrengen van magnetische patches van Miko Marine op schepen waarbij de romp doorboord is door poolijs. Verwacht wordt dat dit van bijzondere waarde zal zijn voor alle soorten schepen die een Polar Code-certificering aanvragen, omdat het fysiek zal aantonen dat ze voorbereid zijn op het omgaan met rompschade die door poolijs kan worden veroorzaakt.

De nieuwe Miko Polar Kit wordt geproduceerd in Noorwegen en bevat een selectie magnetische patches en krachtige ankermagneten die kunnen worden neergelaten en vastgezet op een gebied met rompschade. Miko-patches hebben hun waarde bewezen en worden regelmatig gebruikt over de hele wereld, waar ze sinds de product presentatie in 1997 het zinken van talrijke schepen hebben voorkomen. In geval van nood kan een patch, vervaardigd uit een sterk laminaat met een flexibele magnetische laag, over de beschadigde opening worden neergelaten en waar het blijft kleven als een gigantische koelkastmagneet. De magnetische hechting van de patch, gecombineerd met de waterdruk van buitenaf, sluit het gat en houdt het veilig op zijn plaats. Er kunnen ook extra krachtige ankermagneten worden gebruikt om de afdichting te behouden totdat het schip veilig in de haven ligt.

Uit onderzoek is gebleken dat de kans op ijsschade het grootst is nabij of net onder de waterlijn. Daarom is de nieuwe Polar Kit ontwikkeld om effectief met deze situaties om te gaan. Het bevat een systeem van handlinglijnen die vooraf zijn opgetuigd door middel van magneten die aan de scheepsromp boven en onder het beschadigde gebied zijn bevestigd. Hiermee kunnen schepen zonder hulp van duikers een magnetische patch over een gat laten zakken en bevestigen en zo het schip beveiligen tegen het binnendringen van water.

De toenemende scheepvaart in de poolgebieden was voor de IMO aanleiding om in 2017 de Polar Code in te voeren om de veiligheid van schepen te vergroten en vervuilingsgevaren te voorkomen. Schepen die zijn gecertificeerd als conform de Code, worden bijgevolg erkend als zijnde voorbereid en technisch uitgerust voor het omgaan met de poolomgeving. Om deze certificering te behalen moeten schepen een grondig goedkeuringsproces doorlopen. Ze moeten kunnen aantonen dat het schip en de bemanning opgewassen zijn tegen noodsituaties in het Noord- en zuidpoolgebied en in staat zijn om eventuele problemen aan te pakken. De gevaren van onverwachte ijsschade zijn van dien aard dat zelfs schepen uit de ijsklasse gevaar lopen en moeten kunnen aantonen dat zij in staat zijn om met incidenten om te gaan als deze zich voordoen. Miko gelooft dat de nieuwe Polar Kit zal helpen dit vermogen te demonstreren.

Het cruiseschip MS Explorer werd het bekendste voorbeeld van een schip dat in dergelijke omstandigheden verloren ging toen het in 2007 een relatief kleine lekkage opliep door hard ijs voor de kust van Antarctica. Miko’s CEO, Cato Stoll, sprak onlangs met Benny Didriksen, die Eerste officier aan boord van het Hurtigruta Line-schip M/S NordNorge, dat getuige was van het incident en passagiers redde van het zinkende cruiseschip. “De bemanning was niet in staat de toestroom van water te stoppen en uiteindelijk ging het schip ten onder”, kreeg Stoll te horen. “Didriksen vertelde me dat als zo’n patch beschikbaar was geweest, de uitkomst waarschijnlijk heel anders zou zijn geweest.”

“Nu men zich meer bewust is van de milieu- en veiligheidsrisico’s die worden veroorzaakt door de toegenomen scheepvaart in de poolwateren, worden er hogere normen op het gebied van veiligheidsbeheer gevraagd van scheepsexploitanten”, aldus Stoll. “Wij geloven dat het vermogen om met ijsschade om te gaan als een belangrijk onderdeel hiervan zal worden gezien.”

De kit bestaat uit de bekende gepatenteerde en DNV-GL gekwalificeerde magnetische patches, Miko Plaster® en adequate flexibele hanterings- en installatietools die inwater installatie mogelijk maken zonder duikers of ROV’s.

De Miko Marine Polar Kit Bevat:

  • 1 stuks Miko Marine Speciale Hybride Plaster 3 x 1 mtr (magnetische plaster frame en flexibele gevormde kern)
  • 1 stuks Miko Marine Magnetische Plaster® 0.9 x 1.25 mtr
  • 20 stuks Miko Marine MAM-003 Ankermagneten
  • 20 stuks (2-box) Miko Marine MPM-001CS Permanentmagneten
  • 2 stuks 1.5-5.0 mtr Carbon fiber Telescopische steel voor het handelen met de magneten, plaster en camera
  • 1 stuks Subsea Camera met 8 mtr koord en Monitor in een Pelicase voor Localiseren/Inspecteren van de schade
  • 1 stuks Gereedschapskist met handlingtouwen, sets met blokken en takels voor de plaster drum
  • 1 stuks Speciale Installatiedrum voor de plaster
  • 1 stuks Robuuste Fiberglas opbergbox speciaal gemaakt van de Polar Kit
  • 1 stuks gebruiksaanwijzing voor installatie en onderhoud

Gewicht van de set is 380 kg.

Installatie principe
De Miko Polar Kit is een veelzijdig hulpmiddel dat voor veel verschillende toepassingen kan worden gebruikt. De bedieningsinstructies in dit hoofdstuk bieden een typische stapsgewijze installatiehandleiding. In individuele gevallen kunnen aanvullingen en/of afwijkingen nodig zijn.

Op basis van de kromming van de romp op het schadepunt, beslist u of de pleister verticaal (lange trommel), horizontaal (korte trommel) aangebracht moet worden of dat de kleine Miko-pleister voldoende is.

Werkvolgorde

1. Monteer de rail met magneten op de romp van het schip en pas de hoogte aan met een rubberen hamer.

2. Bevestig het hijswerktuig met touwen aan de rail.

3. Sluit de trommel met de patch aan op het hijswerktuig, zorg ervoor dat de rij MPM-magneten van de romp af gericht zijn.

4. Hijs de trommel tot de maximale hoogte tegen de rail, bevestig het uittrekkoord aan het onderste bevestigingspunt op de trommel, laat de trommel verticaal zakken tot een geschikte hoogte voor patch om de schade te bedekken.

5. Draai de trommel totdat de verticale rij MPM’s op de romp klikken en de patch vastzit.

6. Begin met het aanbrengen van de patch door de trommel te draaien en aan het uittrekkoord te trekken, pas indien nodig de hoogte van de trommel aan.

7. Inspecteer onderwater tijdens het horizontaal aanbrengen van de patch . Gebruik het T-gereedschap op de telescopische steel om de patch indien nodig op de romp glad te strijken.

8. Rol de patchtrommel totdat het patch over de volle lengte is uitgerold en aan de romp is bevestigd.

9. Inspecteer de aangebrachte patch. Gebruik het T-gereedschap om eventuele lucht- of waterzakken tussen de patch en de romp glad te strijken.

10. Zet de patch vast met extra MAM-003 magneten.

Mogelijkheid voor training aan boord van het schip door een Miko Marine specialist.